Hpa-An, dag 2

Efter en natts mycket god sömn, begav vi oss iväg på söndag morgon igen. Min Soe's kompis hämtade upp oss och vi åkte först till Kyauk Kalap. Mitt i en sjö finns en stor sten av kalksten, och på toppen finns ett tempel. Det är mycket vacker omgivning, med lugn atmosfär, vind i håret och ljudet från munkar som ber.
 
 
 
 
 
 
 
Munkkläder på torkning
 
 
 
 
Utsikt från templet
 
 
 
Jag och Min Soe
 
 
 
Högst upp satt det en munk och bad för folket
 
 
Jag och K'du Htoo (Min Soe's kompis som bor utanför Hpa-An)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ett till tempel vid samma sjö
 
 
 
 
 
 
 
De bjöd på gratis vegetarisk mat vid templet =)
 
 
En ny variant av glass!
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi åkte sedan till Saddar Cave. Det tog ens tund att åka dit, men när vi väl kom fram möttes vi av en enorm grotta med många munkar, nunnor och lokalbefolkning överallt.
 
 
Nästan framme - grottan ligger i detta berg!
 
 
 Enormt stor grotta!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Små nunnor =)
 
 
 
 
 
 
Några kvinnor som ville ta kort med en "ingeley" =)
 
 
 
 
 
Man kunde vandra genom grottan; Det var inte den enklaste grottvandringen och vi var barfota eftersom vi var tvugna att ta av oss skorna innan vi gick in i grott-templet. Inne i grottan (som inte var så väl upplyst vissa delar) var det fullt med fladdermöss i taket och deras skrik skar i öronen... Det tog ca 20 min att komma ut till andra änden.
 
 
Äntligen ljus på andra sidan grottan: en mycket vacker och harmonisk plats!
 
 
När man väl kom ut kunde man ta en båttur (2,000 kyat per person = ca 14 kr), nästan ända fram till entrén. Först åkte man in i en liten grotta (se bilden ovanför, längst bort där båten åker in), sedan kom man ut i ett risfält. Väl ute på risfältet var det knäpptyst - bara ljudet från åran när han paddlade. Det var himla vackert!
 
 
 
 
 
 
 
 
Sååå varmt...
 
 
 
 
 
Vi klev av båten och vandrade i ca 10 min på risfältet tills vi kom till entrén till grottan igen, där våra skor var =)
 
Efter det så åkte vi till ett matställe där det fanns en naturlig pool som barnen badade i.
 
 
 
 
 
Tillbaka i staden Hpa-An! Detta var ca 10 minuter promenad från vårat hotell: en otroligt vacker utsiktspunkt. Denna flod går till Mawlamyine, innan de byggde bilvägarna var denna flod enda transportvägen mellan Mawlamyine (i Mon state) och Hpa-An.
Man kan stå här hur länge som helst och bara betrakta människorna: båtar som kommer och går, kvinnor som tvättar kläder i floden, en man som "duschar" i floden, folk säljer grönsaker från båten etc..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Solnedgång!
 
 
 

På kvällen blev det tradionell burmesisk mat. Vi beställde kanske 3 currygrytor, utöver det får man allt det här:
 
 
"Gondey" (gott på burmesiska)! Denna måltid för oss tre personer blev ca 5,000 kyat (ca 35 kr)!
Dock så är deras mat väldigt salt och oljig, så kanske inte så bra för hälsan i längden...!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0