Vietnam; Phu Quoc

Vi är i Vietnam nu! Här pratar de konstigt och har endast EN valuta (så himla skönt), dong. 22,000 dong = 1 USD ungefär. I kambodja använder de USD, men har även sin egna valuta Riel. 4,000 riel = 1 USD. De använde inte cent utan om det blev mindre än en dollar fick vi det i riel. så växeln man fick tillbaka var en blandning av USD och riel, och man kunde betala en summa med bägge valutorna blandat. Förvirrande minst sagt!

Vi är i Ho Chi Minh City (Saigon) och har varit här 2 nätter hittills. Vi åkte till Vietnam med buss från Kep, gränsövergången gick ganska smidigt och vi tog en båt till ön Phu Quoc. Den ön är egentligen närmare kambodja än Vietnam, så i princip så åkte vi över gränsen och "åkte tillbaka" fast strax utanför Kep och Koh Tonsay.

Phu Quoc är en lugn och stor ö som håller på att expanderas rejält; de håller på att bygga hotell etc. för fullt överallt. Än så länge så var det mest ryssar där och de flesta menyerna stod också på ryska också.. vi lyckades få tag på ett riktigt fint boende en bit utanför stan; priset för ett 2-stjärnigt hotell men standard som ett 4-stjärnigt! Enorm frukostbuffe, riktigt fina och stora rum, gratis transfer till stranden (som endast låg 5 min promenad bort..), gratis buss in till stan.. så där hängde vi i några dagar och bara tog det lugnt.

Stranden nära oss

Inne i "stan" Duong Dong, Phu Quoc

Fresh Seafood

Vi flög till Ho Chi Minh från Phu Quoc. Vietnam är ett stort land med långa avstånd, och eftersom vi bara fick 15 dagar här så kommer vi att flyga mest, annars kommer vi inte hinna. Det är så himla billigt att flyga, en inrikesresa kostar 150-200 kr, ungefär samma pris som att ta buss/tåg men man kortar ner restiden med många timmar!

Igår besökte vi War Remnants musem, ett museum om Vietnamkriget. Vi tänkte besöka Cu Chi tunnlarna idag, men jag mådde inte så bra i magen igår kväll så vi vågade inte boka det... jag mår lite bättre idag men vi tar nog det ganska lugnt idag ändå!