Fantastiska Bagan!

Det är svårt att hålla uppdateringar här när det inte är så bra internet men jag ska göra så gott jag kan.

Vi spenderade två nätter i Bagan. Första dagen gick vi runt och kollade in New Bagan, området där vi bodde.
Andra dagen hyrde vi en elmoped och körde runt. Det var dammigt, lite läskigt men skönt också att ha sin egen transport och kunna bestämma över sin tid själv. Det var en intensiv men minnesvärd dag.

Bagan är enormt. Det är mer än 2,000 tempel och åt vilket håll man än tittar ser man tempel som sticker upp. Det var en hel del turister där, och tydligen så samlas alla vid vissa tempel vid solnedgång och det är massa försäljare och trångt. Vi lyckades hitta ett ganska öde tempel för solnedgången, var kanske bara 10 andra personer där.

Vår elmoped närmast, den gröna :)

Utsikt från ett tempel i New Bagan

Bagan

Munkar som köar för att ta emot gåvor av pilgrimer. När viv ar där var det en årlig festival - Ananda pagoda festival.

Burmeser ville ta kort med oss :)

Solnedgång!

Vyn från frukosten på vårat hotell vid soluppgången!

19 timmars tågresa till Bagan

SIsta dagen i Yangong hade vi inga speciella planer, vi abra vandrade runt i parker och åt mat!

Burmesisk lunch!

Tea leaf salad

I fredags hoppade vi på tåget mot Bagan kl 16. Vi hade bokat liggvagn, och vi fick en dela en vagn med 2 andra resenärer från Australien. vår vagn hade en egen toalett men samtidigt så kunde man inte gå till andra vagnar på tåget därifrån, så vi var fast där. Tåget rullade sakta ut genom Yangon och vi kände direkt att det skulle bli en skakig resa. Vid 22-tiden släckte vi ner för att sova. Trots en skakig och högljudd resa var kl 06.15 nästa gång jag kollade efter tiden. Det var riktigt kallt på morgonen men det var mysogt att krypa upp och se solen gå upp över Myanmars fält.

Barnen var riktigt entusiastiska längs rälsen; de vinkade, ropade, och folk på tåget kastade ut snacks till dem genomfönstret.

Summan av det hela; att ta tåget är mycket långsammare än buss men säkrare, ingen åksjuka för folk som lätt blir det (som jag), mer interaktion med lokalbefolkningen och vackra vyer över småbyarna. Vacker solnedgång och soluppgång. Det enda negativa var att det hela tiden är väldigt dammigt överallt, så det var riktigt skönt med en dusch när vi kom fram!

Våra hyttkompisar, ett par från Australien

Yangon dag 2

Denna stad är hektisk, det kan jag helt klart hålla med om! Man blir ganska trött i huvudet efter en tur ute på gatan; bilarna tutar, folk hänger ut genom bussarna och skriker, försäljarna ropar, det är så mycket folk överallt och goda matdofter blandas med sopstank. Det finns så mycket att titta på och man blir trött av alla intryck. Men vi ser mycket spännande!
Vi bor på New Yangon Hotel, ett helt okej hotell för ca 300 kr/natt. I Myanmar är boende i överlag ganska dyrt och låg standard. Här ingår frukostbuffé varje morgon med fin utsikt!

Efter frukosten gick vi för att leta efter stället där de säljer tågbiljetter, vilket inte är på tågstationen (endast om du ska åka samma dag). Om man ska boka några dagar innan måste man nämligen gå till ett annat ställe. Det var ett ganska gömt ställe, men tillslut så hittade vi det och bokade 2 biljetter till Bagan på fredag. Vi betalade 16,500 kyat/person (ca 100 kr). Resan tar minst 16 timmar men vi har i alla fall sovvagn. Det ska bli spännande!

Good morning Myanmar!

Utsikt från hotellfrukosten

I kön för att köpa tågbiljett!

Tågbiljetten

Efter det tog vi taxi till Shwedagon pagoda - det var mäktigt! Det är den största och mest blänkande pagodan jag har sett - man blir helt bländad av den när solens strålar reflekterar mot den.

Streetlife in Yangon

Chipsmannen!

Telefonstation, istället för telefonkiosker!