Loy Krathong

Den 25:e November firade de Loy Krathong här i Thailand, fullmånefestival. Man lägger ut korgar gjorda av bananblad, palmblad, papper eller glassvåffla (så fiskarna kan äta upp den) med ljus i vattnet och önskar sig något. Det är en gammal ritual där man visar respekt till vattnets andar.

Många släpper också ifrån sig en svävande lykta samtidigt som de önskar sig något (livsfarligt egentligen eftersom den brinnande lyktan oftast åker ner i folkmassan...).

Hur som helst, det var ett mycket trevligt firande här i Mae Sot med mycket folk! Jag och några kompisar cyklade ner till floden som gränsar mellan Myanmar från Thailand. Där pågick det parader, skönhetstävlingar, karuseller för barnen och musik. Nere vid floden var det proppat med folk som lade ut sin korg med ljus och på andra sidan (Myanmar) kunde man se ljus, musik och firande också. Många från Myanmar vandrade över bron till Thailand för att ta del av firandet, och många barn badade i floden och "organiserade" alla flytande korgar och tände ljusen när de slocknat.

Stånd där de säljer "korgar" på vägen till floden.

Självklart var det en stor marknad där också!

Korvstånden är lite annorlunda mot dem i Sverige, hehe

Min vän MinSoe ska släppa en lykta från bron

Nere vid floden

Dags för oss att släppa ifrån oss en svävande lykta!

Min korg

Barnen badade i floden

Chih-yun från Taiwan

Yuta från Japan

Karuseller fanns det också

Skönhetstävling

Mat!

Drinkstånd där de gör iskaffe, Ovaltin (söt chokladdryck), iste mm.

Sockerrörsdricka in progress!

Tråååångt!

Var glad att jag inte åkte bil dit =)

Chiang Mai

I fredags var vi några stycken från BCMF som åkte till Chiang Mai. Vi åkte i vår minivan med våran chaufför som brukar köra patienterna dit.
Resan tog 6 timmar och vi sov 2 nätter i BCMF's patient hus. Det var riktigt trevligt att se patient huset och Chiang Mai är en väldigt trevlig stad! I patient huset bor våra patienter medan de väntar på undersökningar och operationer. Många patienter spenderar flera veckor och månader där, så det är en lugn oas och de försöker ha olika projekt som patienterna kan hjälpa till med; tex odla frukt/grönsaker, bygga murar, måla väggar med mera.
Det var svårt att komma närmare patienterna. De är blyga och har stor respekt för oss, vi försökte få dem att äta tillsammans med oss men de serverade oss mat först och åt sen när vi hade ätit färdigt. Det var enklast att umgås med barnen, eftersom de är så nyfikna av sig!

Patient huset

De har en trädgård som de kan odla saker

En lekplats för barnen

Papayaträd!

VI besökte night bazar i Chiang Mai

Vårat rum. Hårda sängar för oss, lyxsängar för andra!

På lördagen så hade ett vi bås på Citylife's garden fair, en mässa som de har en gång om året. Varje år så går alla intäkterna från mässan till två välgörenhetsorganisationer, och i år var BCMF en av de organisationer som kommer att få pengarna. Det var roligt och det fanns mycket att se och äta där. Vi sålde många olika saker. Våra patienter hade skänkt Thanaka (burmesisk ansiktsmålning), sarongs, tyger, väskor mm.

Thanaka!

Några av patienterna var med oss på mässan. En annorlunda dag för dem =)

Amelia med friterade bananer och kokosglass... mmm!

Underhållning på mässan

Kollegor =)

Några av våra patienter som vi spenderat helgen med!

Lat men välbehövlig helg

Jag kom tillbaka till Mae Sot i onsdags. Jag tog en taxi från flygplatsen till Tesco Lotus (shopping center), lät taxin vänta på mig medan jag sprang in och köpte en tårta, ut igen och fortsatte taxiresan hem. Kom hem, lämnade av väskan och gick till en japansk restaurang. Vi skulle ha avskedsmiddag för min nära vän Ana från Spanien, som skulle lämna Mae Sot dagen efter.

Det var en mycket trevlig kväll,och vi fick se några av våra burmesiska kollegor från kliniken äta wasabi för första gången i sitt liv (det var roligt. Riktigt roligt).

Ana skär upp tårtan

I övrigt var det en väldigt lat helg. Det behövdes då senaste veckorna varit intensiva. Lördagen spenderades mestadels på mitt favoritställe Borderline. De serverar mat och har en "tea garden", där jag satt och åt och läste en bok. Jag gick iväg en sväng för en timmes thaimassage, och på kvällen åt jag middag med några vänner. I söndags hade vi matlagningskurs igen, en mycket uppskattad aktivitet!