Intensiv helg med cykelköp och utflykt

Äntligen helg! I lördags tänkte jag att äntligen får jag lite sovmorgon. Men eftersom Mae Sot är en liten stad betyder det att de har allmänna högtalare runtom i staden.. Så kl 06 på lördagsmorgonen dånade de på med musik i dessa högtalare (inte alls diskret), och det höll på i ca 1,5 timme. Sen var det bara att gå upp. Tack för det =)

I lördags var vi på utflykt med folk från Mae Tao Clinic. Det var jag, en spanjorska, 4 japaner och 8 burmeser. Vi kröp upp på flaket på en lasbil och så ägnade vi hela dagen åt att besöka vattenfall. Mycket trevligt! Det första vattenfallet (som vi kom till efter flera avstickare eftersom chauffören åkte vilse några gånger) heter Pacharoen waterfall. Det var många barnfamiljer som var där och hade picknick och njöt av lördagen. Vattenfallet är i flera etapper och vi tog oss upp till toppen.

Efter en rejäl klättring upp och ner för detta vattenfall åkte vi vidare mot nästa vattenfall; Thararak waterfall. Det är som en klippa, och högst upp kan man se ett tempel (chedi style) om man kollar från långt håll. Jag fick inte templet på bild eftersom vi var så nära vattenfallet då, men man såg templet från vägen. Vattenfallet rann ut i en mysig lite sjö, så vi fick chans att bada (mycket skönt i 33 graders värme).

Mycket fina vyer när man kommer utanför Mae Sot!

Jag har köpt en ny cykel! Istället för att hyra för 30 bath/dag, köpte jag denna pärla för 1400 bath (ca 326 kr). Komplett med cykelkorg, lyse, ringklocka och lås!

En vecka med blandade känslor

Snart är andra jobbveckan avklarad och det har hänt mycket på jobbet denna vecka!
Jag träffar många barn och det är mycket glädje i vardagen, men även sorg. Förra veckan träffade jag en av våra patienter, en 11 månaders pojke med hydrocefalus (vattenskalle). Extremt långt gånget i sin diagnos, då familjen inte haft råd med behandling för honom. Han har nu genomgått flera operationer i Chiang Mai med vår hjälp när mamman till slut sa stopp. Hon insåg att han ändå inte skulle få ett långt och bra liv och han fick flera komplikationer efter operationerna.
När jag träffade familjen förra veckan skulle de åka hem till Burma igen. De visste inte hur länge till pojken skulle leva men de ville att han skulle få somna in hemma.
Innan de hunnit korsa bron över till Burma blev pojken mycket sjuk, så de kom tillbaka hit. De är fortfarande här och jag träffar de nästan varje dag. Pojken har nu förlorat synen och blir bara sämre. Det är alltid lika jobbigt att träffa honom, men vi har lyckats skapa en fantastisk relation med familjen. Till min glädje kan de prata Thai också, så jag kan kommunicera med dem.

Om ni vill läsa mer om honom kan ni klicka på denna länk

Men i de flesta fall möter jag mycket glädje och tacksamhet. Det är fantastiskt att se små barn kunna gå igen, eller att få se deras lycka när de orkar springa och leka utan att tappa andan och bli blå om läpparna.

Jag har hunnit träffa lite folk här också, och igår var vi en stor grupp med volontärer och burmeser som åt grillbuffé (Moo ka ta). Mycket trevligt!

Mina burmesiska kollegor hade väldigt roligt när vi fick kläder och smycken skänkta från H&M :-)

Veckans frukost: Mohinga! Burmesisk nudelsoppa, kostar endast 10 Bath och är otroligt beroendeframkallande :-)

Moo ka ta med nya vänner!

Första veckan i Mae Sot

Nu har jag varit här i en vecka, och det känns bra! Det regnade i ca 1,5 dygn. I den här värmen torkar allt upp snabbt och översvämningarna var ett minne blott.
Jag är ovan med mån-fre jobb så när fredagen kom var jag riktigt trött. Helgen har ägnats åt mat, sightseeing i stan och ett biobesök med några av mina kollegor. Ett evigt pågående projekt är att prova matutbudet här, och det finns många ställen att välja på. Och jag har tur som hamnade på BCMF, för de verkar vara lika matglada som mig :-)

BCMF:s kontor

Burmesisk lunch på kontoret!

Mina kollegor älskar Durian.. Det är ganska gott men det luktar verkligen inte gott!

I torsdags gjorde volontären Pavel från Tjeckien sin sista dag på BCMF, och det firade vi med middag på kvällen.
David (USA), jag och Pavel (Tjeckien)

I lördags när jag gick på stan så mötte jag dessa på gatan. De gick på rad med en stor gong-gong längst fram som de slog på. Massa människor skänkte mat och pengar till dem. Jag försökte fråga några men de pratade bara burmesiska.. Nån som vet vad det är? Munkar?

Jag har hunnit besöka några tempel också. Denna stad kryllar av vackra tempel av olika sorter, och varje ställe har sin egen prägel!

Wat Chumpol Khiri
Ett burmesiskt tempel. Pagodan är en mindre kopia av Shwedagon pagoda i Yangoon.