Mae Sot - en annorlunda stad

Mae Sot är en speciell stad, eftersom det är så många kulturer samlade på ett ställe. Det bor många kineser här, finns ett muslimskt område och den största marknaden är burmesisk. Allt blandat med Thailändsk kultur. Och ända så är staden inte så stor.
Ofta när jag försöker hålla en konversation när jag tex. handlar så pratar jag på Thai och de svarar på burmesiska/karen. Men det funkar, vi förstår varandra i slutändan.
 
Senaste veckan har varit intensiv. Mycket på jobbet, mycket på fritiden.
 
Vi var några som blev hembjudna till en burmesisk konstnär, Maung Maung Tinn. Han flydde från Burma för många år sedan och lever nu i Thailand. Han har jobbat på Mae Tao Clinic och hans målningar handlar mycket om Karen folket. Han hade många intressanta historier att berätta!
 
 
 
Målning av Aung San Suu Kyi, ledare för NLD. Nästa söndag är det val i Burma och det kommer bli otroligt intressant att följa det. Dagligen hör jag mina kollegor på jobbet sjunga NLD:s kampanjsång. Dock så är det inte många som ska rösta när jag frågar... antingen så har de för långt till nån lokal där de kan rösta, eller så har de tex. nyss registrerat ett hus i Burma så de inte får rösta mm.. jag undrar hur stor procent av befolkningen som egentligen ska/kan rösta!
 
 
I veckan var det "burmese festival of lights", så vi tog oss till ett burmesiskt tempel. Stearinljus, munkar som ber i högtalare, myller av folk, rökelser och en otroligt stor fullmåne. Det var en vacker kväll!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 På jobbet. Inte den nyaste modellen av rullstolar kanske =)
 
 
 Protesverkstad på Mae Tao Clinic. Här gör de proteser för olika kroppsdelar för hand, främst till personer som förlorat tex. ett ben av landminor. Många av folket som kommer hit har använts som "human landmine detectors" av militären. Om soldaterna var osäkra över en väg de skulle gå fick dessa folk gå före ifall det skulle finnas landminor längs vägen... 
 
 
 
 
Nästan alla i personalen har själva en protes, de kom hit som patienter och har blivit upplärda att jobba här. Till vänster ser ni vad som orsakat patienternas förust ab kroppsdel, och som ni ser så är majoriteten pga landmines!
 
 
Synundersökning pågår!
 
 
Mina kollegor är trötta efter lunchen...
 
 
 Tanaka! Burmesisk smink som alla burmeser har i ansiktet. Det har en kylande effekt, motverkar svett, fungerar som solskydd och har ett kosmetiskt syfte. Mina kollegor tyckte jag såg ut som en Karen och sa att jag nu kunde "åka under bron" (uttryck för att ta sig in i Burma illegalt. De personer utan papper åker båt under bron vid gränsen här i Mae Sot)
 
 
Mina kära kollegor!
 
 
 Vad gör barnen utan surfplatta och smartphone? De uppfinner egna spel med träbrickor! Jag fick vara med och spela med dessa pojkar i den burmesiska markanden, spelet går ut på att man ska träffa den andras träbricka med sin egen. De hade otroligt kul!
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0