"Du är ju full, då får du skylla dig själv..."

Förra veckan var vi med om en situation som jag har svårt att släppa.

Klockan var sent och vi var på väg hem från Revolución, en mycket populär bar här i San Cristobal. Utanför vinglar det runt en mycket full mexikan som plötsligt ramlar bakåt, slår i huvudet och förlorar medvetandet. Flera personer hjälper till, lägger honom i stabilt sidoläge osv (obs! bara turister som hjälper till) och ringer ambulansen.

Efter en stund är det en ambulans och 3 poliser där. Mexikanen har vaknat till och vinglar runt igen medan ambulansen försöker ta uppgifter om vad som har hänt.

Plötsligt så ramlar mexikanen igen, denna gången framåtstupa och landar med ansiktet rakt i backen. Han förlorar medvetande igen. Och där ligger han. Ingen hjälper till. Poliserna står bredvid och röker. Jag ser att han har svårt att andas, så jag rusar dit och håller i hans huvud så han får fria luftvägar. Han blöder ur munnen och är fortfarande medvetslös. En till turist kommer och hjälper mig lägga honom på sidan. Fortfarande: ingen personal bryr sig. Efter nästan 10 min kommer en man ut ur ambulansen, tar på sig plasthandskar långsamt och kommer fram till oss. Drar lite i håret och säger "han mår bra", tar tag i nacken och sliter upp honom till sittande. Jag är så arg så jag kokar. Men jag lämnar de eftersom det ändå är deras jobb och ansvar.

De säger här att alla har väldigt liten respekt för fulla människor och att de behandlar de på ett dåligt sätt. Några dagar senare var det någon som dog utanför en nattklubb här. Och efter att ha sett hur ambulans och polis beter sig så förvånar det inte mig alls.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0